![]() |
![]() |
Každodenní život
betlémských obyvatel se odvíjel před jejich domy. Domy v horách byly
stavěny z kamene, dřevo se používalo ze stromů sykomor. Obydlí měla ploché
střechy a plocha domu chudiny činila 16 m Mužský oděv sestával ze spodního šatu zv. Kuttonet, který připomínal tuniku, spirálovitě obepínal tělo a byl často vícebarevný. V pase byl přepásán. Svrchní oděv byl obdélníkový kus látky o rozměrech 130 x 120 cm. Jmenoval se simla. Přehazoval se přes jedno rameno, druhé rameno a paže zůstaly volné. Chudým sloužil tento oděv i jako noční přikrývka, proto nesměl být dlužníkovi trvale odňat, ale na noc ho měl dostat zpět. V naší hře vidíme betlémské obyvatele zleva - kováře a pekaře, jak provozují řemesla před svými domy, rabína čtoucího Zákon a mimo záběr bydlí ještě betlémská žena. |
Na přelomu lidských dějin
vládl v římské říši Oktavianus Augustus (27 př.n.l.-14 n.l.), a to od Rýna
až k Nilu a od Gibraltaru až k Eufratu. Stalo se v těch dnech, že vyšlo
nařízení od císaře Augusta, aby byl po celém světě proveden soupis lidu.
Sčítání se nevyhnulo ani Betlému, městečku v Judských horách v Palestině.
Římský census - sčítání, obsahoval v provinciích dva administrativní
úkony: 1."apografé"-soupis a zjištění osob podle stavu, záznam do úředních daňových seznamů a zjištění nemovitého majetku, 2."apotimésis" - odhad majetku a stanovení příslušné daňové povinnosti. V Betlémě se prováděl první úkon a nevyhnul se mu ani rabín, kterého přivádějí římští vojáci. |
![]() |
![]() |
Rozvoj života ve městech vedl k vytvoření samostatných řemesel. Ve Starém Zákoně jsou jmenováni tito řemeslníci: mlynář, pekař, tkadlec, holič, hrnčíř, valchař, zámečník, klenotník. Všeobecný termín charaš označuje toho, kdo zpracovává dřevo, kámen a především kov, tedy kovář, cizelér. Řemeslníci měli dílny ve svém domě, kde jim pomáhali synové, případně otroci a námezní dělníci. Na snímku je pekař přivedený vojáky před censora. |
"Censoři se objevili
všude a způsobili velké pobouření. Pole přeměřovali hroudu za hroudou,
spočítali každý vinný keř a každý ovocný strom,zaznamenali každý kus
dobytka všeho druhu, zapsali si každého jednotlivě, v autonomních městech
sehnali dohromady městské a venkovské obyvatelstvo, všechna náměstí byla
přecpána rodinami, jež sem byly přihnány jako stádo, každý se sem dostavil
s celým houfem dětí a otroků, všude bylo slyšet výkřiky těch, kdo byli
vyslýcháni mučením a ranami holí; syny štvali proti otcům a ty nejvěrnější
otroky nutili vypovídat proti jejich pánům, ženy proti svým mužům...."(o
průběhu censu asi z r.300 n.l. nás informuje Lactantius.) Sledujeme censora, kterak vyslýchá charaše - kováře. |
![]() |
![]() |
"Všichni se šli dát zapsat, každý do svého města. Také Josef se vydal z Galileje, z města Nazareta, do Judska, města Davidova, které se nazývá Betlém, poněvadž byl z domu a rodu Davidova, aby se dal zapsat s Marií, která mu byla zasnoubena a čekala dítě." Lk 2,3-5 Josef se musel k daňovému přiznání dostavit do své rodné obce Betlém, protože tam měl pozemek, jak se dovídáme od církevního historika Eusebia. Maria musela jít s ním; takový byl římský předpis. Mají za sebou 3 dny cesty, přibližně 140 km. Josef s Pannou Marií a poníkem přicházejí do Betléma. |
Nenašlo se pro ně místo pod střechou, v zájezdním útulku. Řecké slovo "katalyma" překládáme obvykle jako "zájezdní útulek". Podrobnější rozbor však vede k jinému závěru. Nevíme, proč neženatý tesař opustil Betlém a své řemeslo vykonával v Nazaretě. Je však jisté, že jej politické poměry přiměly k náhlému návratu do Betléma. Když tam přišel, byla "katalyma" - "velká obývací místnost domácího pána (nebyl to hotel)" - přeplněna obyvateli domu a jinými příbuznými, kteří už přicestovali. Věru, nebylo to právě vhodné prostředí, v němž by Maria měla porodit dítě! Josef a nastávající matka tiše odešli. Kam? Nouzovým řešením byl chlév sloužící jinak pro dobytek majitele domu, jak vysvítá z toho, že v něm byly jesle. Tento chlév mohl být otvorem nebo jeskyní ve skále, jak ukazuje ještě v dnešní době palestinský zvyk stavět si "dům" před jeskyní nebo jeskyně započítávat do obytného celku. Betlémská žena ukazuje Josefovi stáj, kam se mohou s Marií uchýlit. |
![]() |
![]() |
![]() |
" A v té krajině byli
pastýři pod širým nebem a v noci se střídali v hlídkách u svého stáda." Lk
2,8 Za Betlémem jsou pěkná údolí, která jsou chráněna po celý rok od chladných větrů i od vysušujících větrů z pouště. V chráněných údolích se udržuje šťavnatá tráva po celý rok, kterou pastýři využívají na pašení svých stád ovcí a koz. Ne bezdůvodně znamená Betlém buď "dům chleba" z hebrejského Beit Lehem, nebo "dům masa" z arabského Beit Lahm. Skupina pastýřů se ohřívá u ohníčku a bdí nad bezpečím ovcí před dravou zvěří. |
![]() |
"Najednou u nich stál anděl Páně a sláva Páně se kolem nich rozzářila a padla na ně veliká bázeň. Anděl jim řekl: "Nebojte se! Zvěstuji vám velikou radost, radost pro všechen lid: V městě Davidově se vám dnes narodil Spasitel - to je Kristus Pán. To bude pro vás znamením: Naleznete děťátko zavinuté do plének a položené v jeslích." A náhle bylo s andělem celé množství nebeských zástupů a takto chválili Boha: "Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem, v kterých má Bůh zalíbení!" Lk 2,9-14 Pastýře probouzí zpěv andělů. |
![]() |
![]() |
"Když andělé odešli od nich do nebe,
řekli si pastýři mezi sebou: "Pojďme tedy do Betléma podívat se na to, co
se tam stalo, jak nám Pán oznámil!" Pospíchali tam a nalezli Marii a
Josefa i děťátko položené v jeslích. Když ho uviděli, vypravovali, co jim
bylo o tom dítěti pověděno. Všichni, kdo to slyšeli, podivili se tomu, co
jim pastýři vyprávěli. Maria však to všechno uchovávala v srdci a
rozvažovala o tom." Lk 2,15-19 Posvátná radost z narozeného Dítěte. |
"Když se Ježíš narodil v Betlémě v Judsku za času krále Heroda, přišli do Jeruzaléma mudrci od východu..." Mt 2,1 "Když krále vyslechli, vydali se na cestu. A hle - hvězda, kterou viděli na východě, šla před nimi, až se zastavila nad místem, kde bylo dítě. Jakmile uviděli hvězdu, zaradovali se nevýslovnou radostí. Vstoupili do domu a spatřili dítě s jeho matkou Marií, padli na zem a klaněli se mu. Otevřeli své pokladnice a obětovali mu dary: zlato, kadidlo a myrhu." Mt 2,9-11 "Mudrci", dosl. mágové, zde asi "chaldejští": učení mužové znalí astronomie a astrologie přišli z Babylónie, tj. z tehdejší Parthské říše. Že to byli králové, je pozdější legenda a že byli tři, usuzuje se podle počtu jejich darů; jména Kašpar, Melichar a Baltazar se poprvé uvádějí v 8. století. Hvězdou mohla být trojnásobná konjunkce Jupitera a Saturna r.7 př.n.l. Mudrci se těší na nového krále. |
![]() |
![]() |
"...přišli do Jeruzaléma mudrci od východu a ptali se: "Kde je ten narozený židovský král? Uviděli jsme jeho hvězdu na východě, a proto jsme se mu přišli poklonit." Když to uslyšel král Herodes, ulekl se a s ním celý Jeruzalém. Svolal všechny velekněze a učitele Zákona z lidu a vyptával se jich, kde se má Mesiáš narodit. Řekli mu: "V Betlémě v Judsku, neboť tak je psáno u proroka: "A ty, Betléme v judské zemi, nejsi vůbec nejmenší mezi judskými předními městy, protože z tebe vyjde vládce, který bude panovat mému izraelskému lidu." Mt 2,2-6 Král Herodes Veliký (37- 4 př.n.l.) se nechává informovat veleknězem, co říká Zákon o Mesiáši. |
Živý betlém byl hrán
26.12.1999 opět v pěkném přírodním prostředí u místního kostela. Hra byla
nastudována dětmi a mládeží místní farnosti, doplněná o několik dětí i
dospělých z okolí. Uskutečnily se dvě představení - odpolední za relativně
dobrého počasí a večerní, které se hrálo ve velkém větru a chumelenici. Na
přípravě a provedení živého betlému se účastnilo mnoho obětavých lidí, bez
kterých by hra v tomto rozsahu byla neproveditelná. I přes nepřízeň počasí
se přišlo podívat hodně diváků, kteří si po hře mohli prohlédnout kostel a
místní vyřezávaný betlém. Hra byla ozvučena, fotograficky zdokumentována a
natočena na video. Hru shlédla i šéfredaktorka časopisu Informace
královéhradecké diecéze paní Ing. Zimmermanová a přináší o ní zprávu v IKD
1/2000. |
Použitá literatura v
legendě k fotografiím: Nový Zákon G. Kroll - Po stopách Ježíšových D. Duka - Úvod do Písma svatého Starého zákona |
OBSAZENÍ: |
vypravěčka vypravěčka |
MARUŠKA HAJNÁ HANA TÉROVÁ | |
P. Maria Sv. Josef Ježíšek |
MARTA KRMAŠOVÁ DALIBOR HANZL ELIŠKA ŠEVCŮ | |
kovář pekař rabín žena ponocný |
LUKÁŠ LINHART TONÍK ŠIMEK TONÍK ŠPAČEK JANA TÉROVÁ TONÍK ŠPAČEK | |
pastýři |
LUKÁŠ VLACH JIRKA PACNER JENDA KRÁL TONÍK KRMAŠ TOMÁŠ ANSORGE PEPÍK ŠIMEK MARTIN ŠIMEK VAŠÍK ŠPAČEK ALEŠ KRISTA | |
andělé |
LENKA URBANOVÁ PAVLÍNA URBANOVÁ HANA TÉROVÁ TEREZKA ŠPAČKOVÁ MILUŠKA KRPEŠOVÁ JANA KRMAŠOVÁ ANDREA KOLÁŘOVÁ VERONIKA HANZLOVÁ ROMANKA HANZLOVÁ ZUZANKA HANZLOVÁ MONIKA ŠTYSOVÁ | |
králové |
JENDA KRMAŠ JENDA PACNER TOMÁŠ TÉR | |
úředník vojáci | JIŘÍ LINHART PETR ŠIMEK JENDA HANZL | |
Herodes kněz |
JIŘÍ LINHART PAVEL ŠIMEK | |
hudební doprovod pod vedením |
HANY TÉROVÉ | |
scénář a réžie | ING. ANTONÍN ŠIMEK |
![]() |